Ἐξώφυλλο arrow Περιεχόμενα arrow Ἐπὶ-καιρῶν arrow ΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ

ΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ

Γράφει: Μίκης ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

(Δημοσίευση 20 Ιανουαρίου 2010). Δόθηκε στοὺς Χρῆστο Ἠ. Χαλάζια καὶ Κατερίνα Παπαγεωργίου στὶς 17 Δεκεμβρὶου 2009 καὶ δημοσιεύθηκε στὸ i-Reporter.



theodorakis-prop 02Ο εγγονός σας συνελήφθη σε διαδήλωση. Εγκρίνετε τις ενέργειές του;

«Από μια άποψη τον καμαρώνω, γιατί και μένα στην ηλικία του το αίμα μου έβραζε και με οδηγούσε συχνά σε παράτολμες ενέργειες. Φυσικά τότε, στη δεκαετία του '40, είχαμε ξένη κατοχή. Τώρα όμως τι έχουμε; Πάνω σ' αυτό το πρόβλημα, δηλαδή το "τι έχουμε", φαίνεται ότι οι απόψεις μας διαφέρουν. Εγώ λ.χ., μετά τις σκληρές εμπειρίες της εθνικής αντίστασης, του εμφυλίου πολέμου και της στρατιωτικής δικτατορίας, είμαι ικανοποιημένος γιατί η πατρίδα μου επιτέλους γνώρισε ελευθερία και δημοκρατία. Λόγω ηλικίας και εμπειριών, είναι λογικό να συγκρίνω το χθες με το σήμερα και να μη συμφωνώ με ακραίες πράξεις, όπως λ.χ. ο λιθοβολισμός των αστυνομικών, για τις οποίες κατηγορείται και δικάζεται ο Στέφανος, ο εγγονός μου. Εκείνος όμως και η νέα γενιά, που δεν γνώρισαν το κακό χθες, νομίζω ότι είναι φυσικό να κρίνουν το σήμερα όχι γι' αυτό που είναι, αλλά γι' αυτό που θα έπρεπε και θα ήθελαν να είναι. Και πρέπει να ομολογήσω ότι ο επαναστάτης που κρύβω μέσα μου συμφωνεί απολύτως μαζί τους, γιατί στο βάθος πιστεύω ότι το σήμερα όχι μόνο δεν είναι όπως θα έπρεπε να είναι, αλλά ούτε και όπως θα μπορούσε να είναι.

Και πρέπει να πω ότι κι εγώ δεν αγωνίστηκα τον καιρό της χούντας μόνο για να 'ρθει η Δημοκρατία, που όπως είπα χαίρομαι γι' αυτήν έως ένα βαθμό, αλλά στη συνέχεια πάλεψα με όλες μου τις δυνάμεις ώστε ο λαός μας να μην είναι μόνο τυπικά ελεύθερος, αλλά ουσιαστικά κυρίαρχος, για να μπορέσει να χτίσει ένα καθεστώς με απόλυτη εθνική ανεξαρτησία, παλλαϊκή δημοκρατία, ουσιαστική και αληθινή κοινωνική δικαιοσύνη, δηλαδή τις προϋποθέσεις για μια υψηλής στάθμης παιδεία, υγεία, πολιτισμό.

Δυστυχώς, παρά τις συνεχείς υπεράνθρωπες προσπάθειές μου, έμεινα στο τέλος μόνος και μέσα στη σημερινή μοναξιά και απογοήτευση σκέφτομαι μήπως τελικά κυνηγούσα μια ουτοπία...».


Σχόλια (2)

1. 05-11-2010 05:16
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΦΤΥΣΙΜΟ

Και μόνο για το φτύσιμο στις κάμερες του νεαρού αντάρτη του οφείλουμε κατανόηση και σεβασμό. Έπραξε ως δημόσιος παιδαγωγός απέναντι στη στημένη επικοινωνία και σε μια αμήχανη κοινωνία μπροστά στα κανάλια της συνειδησιακής διαφθοράς και πληροφοριακής στρέβλωσης. 

Ποιος από όλο το πολιτικό φάσμα έχει επωμισθεί μια τέτοια πράξη; 

Όλο το πολιτικό σύστημα συντάχθηκε αμέσως πίσω από τις κάμερες και για λογαριασμό τους. 

Το ίδιο άθλια επανέλαβε η αριστερά τον εαυτό της: «καταγγέλλουμε την τρομοκρατία», «προβοκατόρικες ενέργειες» κ.λπ. έχοντας από καιρό υιοθετήσει όλο το ιδεολογικό οπλοστάσιο της φιλελεύθερης δημοκρατίας. 

Οι κρεατομηχανές των ΜΜΕ ωστόσο μίλησαν για δολοφονικές ενέργειες. Επίσης επιχείρησαν να γελοιοποιήσουν την επιλογή των αποστολών: «καλά τι περίμεναν ότι θα έφτανε στο Σαρκοζί;» Για να γελοιοποιηθούν οι ίδιοι λίγες ώρες μετά όπου το δέμα έφτασε στην γερμανική καγκελαρία!! Και συνέχιζαν ορχηστρωμένα το γνωστό παπαγάλημά τους: «εξέθεσαν τη χώρα». Μια χώρα βουτηγμένη στη διαφθορά και τη χρεοκοπία από τους ίδιους τους «πυλώνες» της δημοκρατίας. 

Κανείς δεν στάθηκε στο συμβολισμό των «βομβιστικών» δεμάτων. Συμβολισμός που αυτή τη φορά εκδηλώθηκε – και με χιούμορ- τόσο από την ελάχιστη ισχύ τους όσο και από τους παραλήπτες και τους αποστολείς (για τον Σαρκοζί το «έστελνε» ο Πάγκαλος και για την Μέρκελ το Υπουργείο Οικονομικών). 

Και μόνο για το φτύσιμο στις κάμερες αδερφέ μου ….. κατανόηση και σεβασμός. 


4/11/2010 
Α. Βαρβέρης

2. 02-02-2011 18:02
ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ
Διαβάζοντας τον θυμό στις ζωές των άλλων

Άρθρο | Φεβρουάριος 1, 2011 

"Διάβαζα την Κυριακή σε κυριακάτικη εφημερίδα τις μαρτυρίες των γονιών για τα παιδιά τους που συνελήφθησαν και δικάζονται ως μέλη της Συνωμοσίας των Πυρήνων της Φωτιάς. Στην αρχή, προτού διαβάσω, σαν πολίτης αγανάκτησα: ποιοι διοχετεύουν τη δικογραφία μιας εν εξελίξει δίκης στον Τύπο; Και μάλιστα αυτό το μέρος, το καυτό ιδιωτικό, τις μαρτυρίες γονιών για τα κατηγορούμενα παιδιά τους; Εν συνεχεία, σαν γονιός, υπέκυψα στον πειρασμό, και διάβασα. Και συγκλονίστηκα. 

Διότι αυτό που ένιωσα μεσ’ απ΄την παγωμένη γλώσσα της δικογραφίας, μέσα απ’ τις κακογραφίες κάποιας δικαστικής υπαλλήλου, και τις απαντήσεις στα άκαμπτα ερωτήματα κάποιου ανακριτή, αυτό που ένιωσα ήταν η σημερινή μικρομεσαία Ελλάδα, η λαχταρισμένη οικογένεια, γονείς του μόχθου και παιδιά του σχολείου, άνθρωποι καθημερινοί, με προβλήματα τυπικά, με σχολεία συνηθισμένα, σε γειτονιές σαν τις δικές μας, με παρόμοιες σιωπές, ασυνεννοησίες, χάσματα, ελλείψεις. 

Ενας πατέρας διηγείται πώς το παιδί του τον βοηθούσε στην ψαλτική στην εκκλησία της Μυρτιδιώτισσας και πώς διάβαζε κλασικούς της αναρχικής φιλολογίας και συζητούσαν για τον Γκάντι. Αλλος γονιός περιγράφει τις σπουδές του παιδιού στο τσέλο, άλλος λέει ότι το παιδί, φοιτητής του ΕΜΠ, ήταν του βιβλίου· δύο νεαροί συνδέονταν φιλικά από το σχολείο τους, το συντηρητικό Αρσάκειο, όλοι οι νεαροί εργάζονταν για το χαρτζιλίκι τους. Αυτά τα παιδιά θα μπορούσαν να ήταν τα δικά μας παιδιά. 

Διαβάζοντας τις μαρτυρίες ένιωθα ότι διαπράττω τυμβωρυχία, ότι εισέρχομαι παρείσακτος στην οικογενειακή ζωή των διπλανών μου. Δεν μπορώ, δεν θέλω και δεν δικαιούμαι να κρίνω προθέσεις, ιδέες, σκέψεις, ασθήματα, σχέσεις. Ωστόσο διάβασα. Με λαιμαργία σχεδόν, και με οδύνη και με μια μυική σύσπαση στο στομάχι, με αδιόρατα τικ στο πρόσωπο. Γιατί σε αυτούς τους γονείς και σε αυτά τα παιδιά αναγνώριζα κάτι από τις οικογένειες των φίλων μου, και από τη δική μου οικογένεια, οικογένειες, ας πούμε, κανονικές, συνηθισμένες, μικρομεσαίες οικονομικά, με δύο γονείς που δουλεύουν και λείπουν αρκετά απ’ το σπίτι, με παιδιά που παρακολουθούν βαριεστημένα το σχολείο, που ακούνε ροκ και χιπ-χοπ, παίζουν γκέιμς, σουλατσάρουν σε ίντερνετ καφέ, τυραννιούνται με φροντιστήρια, δίνουν πανελλήνιες, φλερτάρουν, κοιμούνται μέχρι αργά, ξενυχτάνε, ψιλοκαυγαδίζουν με τους γονείς τους, τρώνε μαζί τις Κυριακές, επισκέπτονται τους παππούδες και τους νονούς δις τους έτους κ.ο.κ. 

Και ξάφνου, διαβάζω, η σχέση διακόπτεται, απότομα. Το παιδί αναχωρεί απ’ την εστία, μετακομίζει σε δικό του σπίτι, η επαφή αραιώνει ή χάνεται για μήνες, τα τηλεφωνήματα αραιώνουν, γίνονται με “απόκρυψη”. Αυτή η διακοπή με πάγωσε πιο πολύ απ΄όλα. Γιατί; Πώς; Τι θέλει να πει αυτή η διακοπή, η απόκρυψη, η απόσταση, η ρήξη; 

Μπαίνω στη θέση του «διακοπέντος» γονιού: Τι έκανα στραβά; Τι κάνω λάθος; Μπορεί όλα να είναι λάθος, μπορεί και τίποτε. Είναι θυμός, είναι πλήξη, είναι αίσθηση αποκλεισμού; Τι θυμώνει τον νέο τόσο, που διακόπτει τη σχέση με το σπίτι του και ενώνει το θυμό και το χνώτο του με συνομηλίκους όμοια θυμωμένους; Θέλει να αποδείξει ότι μπορεί να κάνει κάτι μόνος του, ενάντιο ίσως στον “σάπιο” κόσμο των μεγαλύτερων, των εξουσιών, των συστημάτων που τον ντρεσάρουν και τον αποκλείουν; Ενδεχομένως. Είναι η βία ενδημική πια στους νεότερους, κατοπτρική ενός βίου αποθηριωμένου, βίου ευκαιριών ανταγωνισμού, βίου δυνητικής χλιδής και διαρκούς φενάκης, βίου με είδωλα πλουτισμού και καμία ηθική ευθύνη, βίου ατομοκεντρικού και άπιστου, χωρίς σταθερές, χωρίς αξιακές αναφορές; Κι αυτά ισχύουν. 

Κάτι λείπει για να το καταλάβω ολόκληρο. Πιάνω κομματάκια μόνο, κομματάκια ενός θρυμματισμένου κόσμου, που παράγει απέραντο θυμό, βία, αυτοκαταστροφή, διακοπή σχέσεων και αποκλεισμό. Αυτοτροφοδοτούμενες παρέες οργισμένων νέων, αγέλες υπαρξιακά θυμωμένων, που επιστρέφουν στην κοινωνία τον δηλητηριώδη θυμό που τους έχει προξενήσει. Αμετουσίωτη οργή, χωρίς μετασχηματισμό της, χωρίς διέξοδο για ανακούφιση, για αυτοσυχώρεση και συχώρεση του άλλου, χωρίς συμπόνια και έλεος, σαν ένα αρχέγονο τραύμα που διαρκώς πονάει. Αυτό το τραύμα, βουβό και χαίνον, βρίσκεται στο σώμα της κοινωνίας, ακατανόητο και ου φωνητό, αυτό δεν θέλουμε όχι να το ψαύσουμε αλλά ούτε καν να ακούσουμε ότι ίσως υπάρχει. Κι ας πονάει. 

Μακάρι να μας γελάει το ένστικτο, μακάρι να πέφτουμε έξω, μακάρι οι φόβοι να είναι παράλογοι, αλλά αυτά τα σημάδια του θυμού, της ρήξης του κανονικού, της “διακοπής” και της “απόκρυψης”, της υπαρξιακής οργής της αγέλης, είναι σημάδια για πέτρινα, για μολυβένια χρόνια. Που δεν θα είναι μόνο ελληνικά. Μακάρι να πέφτουμε έξω. 
Νίκος Ξυδάκης"

0 Σχόλια

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Υποβολή σχολίου
Δεν θα δημοσιευθεί

Ειδοποίησέ με μέσω e-mail σε απαντήσεις
Συλλαβισμός Συλλαβισμός

Tsipras-01

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

γιά τήν σύνδεση στο Forum...





Αρχή σελίδας